Медии и тяхната роля в живота ни.   
Нашите родители, техните родители са живели в оскъдна информационна среда, както и властта е знаела за тях малко. Сега ние знаем - кой е преминал на червено в Каспичан, какво са обядвали сестрите Кардашиян, какво е намислил Мъск. Властта знае какви сайтове посещаваш, че си минал на червено в Каспичан, че си говорил с братовчед си в Дрезден. Случвало се е да виждам в полициейските компютри свои актуални снимки, които не съм споделял с никой. Вашите фотоси също са там. Но тази интимност, която усещам във врата си  е толкова шокираща, колкото и странния поток, с който ни заливат медиите. Но колко странен?   /ще направя разбор на телевизионната програма от вчера/

1. Нови "ценности" за съвременната душевност    -    някакви златки, белки и всякакъв род николетки, които никога не са работили, нито някога са успели да напишат името си без правописна грешка, през ден са в някое шоу, в някаква статия и за разнообразие в Дубай. Постоянното им присъствие в медийното пространство ги превръщат в пример, в герои, в мярка.  Те не можели да живеят с по-малко от 2000 на месец ... Уважавам избора и професията на всеки, но не и медийната мода да се натрапват Вавилонски ценности.
2. Фалшиви новини    -     има хора, които това работят /дали им е вкусен хляба?/. Чудя се колко доверчиви са повечето зрители! Понякога лъжата е толкова плоска, а коментарите на хората, толкова силни и спонтанни - "ама нали го казаха по телевизията"  /ефекта на Милграм/.    Разказвали са ми как плащат на случаен сириец 100 долара да постреля с автомата си - идва репортаж от "битката", започват люти коментари, включват се политици с решения, вземат се мерки за военни действия, едни фирми продават оръжие, други са в логистиката, трети после оправят с местни пари инфраструктура ... хиляди начини да докараш милиарди  ... всяка вечер има такива новини.
3. Хиперболични новини - пускат мълва, че парното ще скочи с 200%. Хората пощуряват, скубят си косите, баба скача от перваза, ... но ето идват "спасителите" /които са пуснали с подставени лица новината/ и драматично се намесват като регулират повишението "само" с 35% ... и всички си отдъхват.  Колко лесно можеш хем да биеш магарето , хем то да ти се радва.  Тая врътка я виждам през месец - за хляба, за тока, за винетка, за автозастраховка, ......

4. Агресия  -  децата ни, техните деца израстват с филми пълни с кръв. Ако не хвръкнат 3 глави още първите минути, това не е филм. Като, че ли  някой иска да приемем, че да убиеш е нормално. 90% от филмите се кървави екшъни с еднотипни сюжети на отмъщение ... и тук-там някое заблудено извънземно подивяло и освирепяло пуска малко слуз. Няма нищо нормално, нищо човешко, нищо красиво в "Хищникът", в "13я войн", ... затова превключвам на турски сериал и ... там едни хора се гледат с бялото на окото, говорят за омраза и отмъщение, и ... не издържам ... превключвам на новините ...  изнасилиха И.И., кола смаза майка с дете, прокуратура, полиция, ..,а и хванаха двойния убиец ...  пускам си музика - шумна, монотонна, зомбираща ....  ето, че дойде момента да си прережа вените.   Мислите ли, че това е нормално или че няма умисъл в цялата тая кървава медийна картина.
5. Откровени лъжи  -  46 годишната Гуинет Полтроу сподели, че приема проблемите на настъпващата менопауза, а ние по-късно разбираме, че нейния годеник е в бизнеса с лекарства насочени в тази сфера. Колкото сме наивни! Гуинет да беше попитала за институтите в Русия, където се изучава манипулиране на обществото .. та лъжата да добие цветова достоверност.  Рекламните фирми обаче са специалисти да ти докажат защо матрак, който струва 80 лв, трябва да го купиш за 600 лв. Или така наречените ПР /пиари/ правят същото като разпенените рекламните агенции - лъскат монета от 2стотинки, докато заблести като златна /или поне говорят за нея, че е такава/. Всички тези принципно безобидни лъжи, всъщност са криви огледала, през които ни продават ненужна или оскъпена стока. Постепенно икономиката, в която няма нищо човешко, изгражда около нас един измислен фалшив свят.  Лъжите в медиите са станали стил на работа.     ....     За референдум са необходими 500 000 гласа, за проверка на обществено мнение се допитват до 1200 и решават да сменят зимното с лятно часово време. А дори и тия 1200, има ли ги, какво казаха, еднозначно ли се изразиха ,... никой не знае. При вземане на интервю, ако 50 човека са против, 8 за - познайте кои ще бъдат излъчени. /имам лична опитност/. Та интервюта, проучвания, изказвания, реклами ...не  бъдете крайно мнителни, но не бъдете и наивни.
6. Можем да споменем насаждането на страх *, на суета, на вечното въртене около центъра на простата истина, ... можем да говорим още много за съвременните медии.  Моя извод - извадят ли пистолетите, спирам филма, ... пуснат ли социолози, политици ... и всякакви там "аристократи", превключвам на друг канал, ... почнат ли новините ... изхвърлям телевизора. Защо да се лъжем, че си вярваме?  А за световните и икономическите новини - все още търся коректни сайтове.

*не минава седмица без предстоящ Апокалипсис, световна рецесия, задаваща се епидемия, нов смъртоносен вирус, предстояща инвазия на изнервени извънземни, ледникова епоха съчетана с глобално затопляне,......    /който ти носи страх, той управлява ума ти/ 

Коментари

Популярни публикации от този блог